Doorgaan naar hoofdcontent

Drie huizen langs de Oude Haagweg

Ze hebben even allemaal tegelijk bestaan, in een straal van enkele kilometers van elkaar: boerderij Nog Geen Rust, Villa Johanna en de art nouveau tuinderswoning aan de Oude Haagweg.

De naam 'Nog Geen Rust' maakte me nieuwsgierig. Ik kwam een schoolkaart tegen waar het op stond. Dat het om een boerderij ging, ontdekte ik pas toen ik in de Haagse Beeldbank een afgeschermde afbeelding vond. Een prent in zwart krijt van Eduard Houbolt uit 1933. Omschrijving: 'Een gedeelte van het laantje naar de boerderij 'Nog geen rust', tegenover het begin van de Leyweg, aan de latere Thorbeckelaan'. Helaas alleen in te zien in het gemeente-archief.

Op Topotijdreis is de boerderij snel gevonden, ingetekend als een paar rode blokjes aan de overkant van de 'Leiwegsbrug'. Op locatie en prent na is er niets te vinden over 'Nog Geen Rust'. Op geen enkele afbeelding, in geen enkel krantenartikel of boek komt zij voor. Het blijft gissen naar de dieper liggende betekenis van de naam.

Lommerrijk
Net als naar de herkomst van de naam 'Villa Johanna', later uitspanning Villa Lommerrijk, 'aan de Loosduiners welbekend, door het zondagse uitstapje naar de eendjes en de eeuwenoude (verdwenen) rode beuk' ('Loosduinen in oude ansichten, deel 1', 1987). Villa Johanna was van mr. J.P. van Vliet. Er staan honderden Van Vliets in het archief, maar wie is de juiste?

Op deze foto (1915) zou het dak van het huis te zien moeten zijn, 'achter geboomte'. Ik denk eigenlijk dat het gaat om het huis linksachter, vóór het geboomte.
Villa Lommerrijk staat op deze foto uit 1940. Thee-tuin, tennis-park, café. Volgens de informatie van de Haagse Beeldbank lag Lommerrijk tussen de Thorbeckelaan en begraafplaats oud EykenDuynen, ter hoogte van Oude Haagweg 579. Dat is rechts van de Leyweg, in plaats van links zoals de kaarten in Topotijdreis aangeven. Waren Villa Johanna en Villa Lommerrijk wel één en hetzelfde huis? (Ook raadselachtig: waarom heette Villa Johanna in 1896 en 1897 op Topotijdreis nog Villa Constance? Niets over te vinden ... )

Flinterman
Villa Johanna en Nog Geen Rust bestaan niet meer, de voormalige tuinderswoning aan de Oude Haagweg 725 nog wel. Het is een rijksmonument, in 1907 gebouwd in opdracht van tuinder E. Flinterman. Tuinderszoon Franken schrijft in 2015 op fotowebsite Flickr: 'Achter dit huis lag de tuin van Flinterman die in 1925 plaats moest maken voor uitbreiding van de Begraafplaats Eik en Duinen. Dat maakte Flinterman erg kwaad en die besloot de hele boel te verkopen. Mijn opa Klaas Franken kocht het huis […]. Mijn Oma Jacoba Franken heeft het gehad tot aan haar dood in 1974 en sindsdien heeft het huis verschillende eigenaren gekend'

Hoe zat dat eigenlijk met die Flinterman? 
U voelt het al … over zijn leven heb ik niets kunnen vinden.


Reacties

Unknown zei…
Wat leuk om deze naspeuringen te lezen. Ik ben een " nieuwbakken". bewoner van deze buurt en vind het altijd interessant om na te gaan hoe het er vroeger uit heeft gezien. Hierdoor ben ik weer wat wijzer geworden.
Hoewel, er is nog wel een vraag: mij is vertelt op de plaats Oude Haagweg/Laan van Eik en Duinen zowel een cafe heeft gestaan, wellicht " halfweg". genaamd, maar ook een timmerfabriek. Is hier iets over bekend?

Dank alvast en groeten,

Populaire posts van deze blog